11.09.2020

Le Mans 2020: Unsprezece consecințe ale amânării - News

Intra in lumea Porsche, descopera modelele noastre, ultimele stiri si evenimente.
Program
Centrul Porsche Bucuresti
  • Luni - Vineri
  • 9:00 - 18:00
  • Sambata
  • inchis
  • Duminica
  • inchis
Porsche Service Bucuresti
  • Luni - Vineri
  • 8:30 - 17:30
  • Sambata
  • inchis
  • Duminica
  • inchis
Porsche Service Timisoara
  • Luni - Vineri
  • 9:00 - 18:00
  • Sambata
  • inchis
  • Duminica
  • inchis

Stuttgart. Fanii cursei de anduranță au avut rareori atât de mult timp să aștepte cu nerăbdare cele 24 de ore de la Le Mans, cât au avut anul acesta. Din cauza pandemiei de coronavirus, clasicul eveniment francez a fost mutat de la data sa tradițională, de la mijlocul lunii iunie, pe 19/20 septembrie. În cei aproape 100 de ani de istorie a cursei a mai existat doar un singur alt start întârziat: în 1968, cursa de 24 de ore de la Le Mans a avut loc pe 28/29 septembrie din cauza tulburărilor care se petreceau atunci la Paris. Amânarea cursei are consecințe de amploare și pentru Porsche GT Team. Acestea includ modificări ale programului, precum și renunțarea la o serie de evenimente populare, dedicate fanilor, cum ar fi examinarea tehnică în piața orașului și parada piloților cu o zi înainte de start.

Noaptea cea lungă
La mijlocul lunii iunie, în jurul solstițiului de vară (20 iunie), zilele sunt cele mai lungi în emisfera nordică. La data planificată inițial pentru cea de-a 88-a ediție a cursei de anduranță din 13/14 iunie, vehiculele ar fi condus în întuneric doar 8,02 ore. La noua dată din septembrie, soarele apune sâmbătă seara la 20:01. Primele raze de lumină vor apărea duminică dimineața la 7:44 - ceea ce înseamnă că perioada de întuneric este cu aproape patru ore mai lungă decât ar fi fost cu puțin înainte de începutul oficial al verii. În lupta non-stop pe Circuitul de 24 de ore, echipele vor petrece doar aproximativ 12 ore la lumina zilei.

Ritmul rapid
Noaptea mai lungă înseamnă o perioadă mai lungă cu asfalt mai rece și temperaturi mai scăzute ale aerului. Drept urmare, motoarele celor două Porsche 911 RSR de 515 CP pot rula mai mult timp la un nivel optim. Aerul mai rece înseamnă o mai bună saturație de oxigen și, prin urmare, o ardere mai bună și mai eficientă a combustibilului în cele șase camere de ardere. O regulă simplă: dacă temperatura ambiantă scade cu cinci grade Celsius, puterea motorului crește cu un procent. Prin urmare, în noaptea cea lungă a cursei de la Le Mans din 2020, se poate obține un ritm mediu mai rapid în cursă. „Dacă condițiile meteorologice sunt bune, vom asista la o cursă semnificativ mai rapidă comparativ cu cele din luna iunie”, spune Pascal Zurlinden, directorul Factory Motorsports la Porsche. Odată cu apusul soarelui mai devreme sâmbătă seara și răsăritul mai târziu de duminică, profilurile de temperatură vor fi diferite. Temperatura medie pe o perioadă de 24 de ore la mijlocul lunii iunie este de 16,8 grade Celsius (date din ultimii 30 de ani). Media din septembrie este cu exact un grad mai mică. La fel ca oxigenarea mai mare, acest factor influențează și mai mult performanța vehiculelor.

Anvelopele moi
Temperaturile mai reci de noapte au, de asemenea, avantajul că compusul moale al anvelopelor Michelin poate fi rulat pe perioade mai lungi. Acest cauciuc oferă nu numai mai multă aderență, ci și mai multă consistență atunci când condițiile de rulare sunt bune. „Din păcate, nu avem voie să conducem serii triple sau cvadruple în clasa GTE-Pro”, explică Zurlinden. După două intrări la boxe, vehiculele GTE trebuie să fie echipate cu roți noi. „Reglementările modificate nu mai permit realimentarea în același timp cu schimbarea anvelopei și fiecare schimbare a anvelopelor costă timp suplimentar. Cu siguranță vom vedea mai multe duble. De aceea, trebuie să facem ca opririle la boxă să fie cât mai scurte posibil ”, spune experimentatul inginer.

Așteptata ploaie
Statisticile meteo din ultimele trei decenii arată că temperaturile cele mai ridicate și cele mai scăzute din timpul zilei și nopții nu prea diferă între iunie și septembrie. Cu toate acestea, datele arată, de asemenea, în mod clar, că, deși sunt mai puține ploi în septembrie, aversele sunt mai serioase decât în iunie. „Va trebui să luăm lucrurile ca atare”, spune Pascal Zurlinden. Cu toate acestea, la clasicul de anduranță, există o vorbă veche: Plouă mereu la Le Mans. Marea întrebare este, în ce etapă din cursă? „Ploaia joacă un rol important în tactica echipelor - mai ales dacă mașina nu este 100% competitivă pe carosabil uscat. Pe suprafețe umede, totul se schimbă - și asta deschide noi oportunități ”, explică Zurlinden.

Poziția soarelui
În timpul amurgului și al zorilor în timpul celor 24 de ore de la Le Mans, piloții trebuie deseori să se lupte având soarele în ochi. Sâmbătă seara la apusul soarelui, lumina care strălucește razant prin parbriz îi poate orbi, în special în sectoarele Indianapolis și Arnage. La răsăritul soarelui de duminică dimineață, acest fenomen are loc în celebrul Tertre Rouge. „Piloții noștri experimentați sunt foarte familiarizați cu această problemă. Întrucât soarele este în general mai jos la începutul toamnei comparativ cu lunile de vară, băieții noștri vor trebui să strângă din ochi ceva mai des. Va fi bine. La urma urmei, sunt profesioniști ”, zâmbește francezul.

Ora de început devansată
Spre deosebire de anii precedenți, cele 24 de ore de la Le Mans din 2020 vor începe la 14:30, ora locală. Unul dintre motive este faptul că etapa finală a Turului Franței, celebra cursa de ciclism rutier prin Franța, se termină la Paris după-amiaza târziu pe 20 septembrie. Pentru a evita o suprapunere cu acest eveniment, cea de-a 88-a ediție a cursei din Campionatul Mondial de Anduranță FIA (WEC), se va încheia duminică la ora 14:30 „Din afară, această ușoară ajustare poate părea nesemnificativă, dar are un impact major asupra echipei noastre. Trebuie să ne terminăm pregătirile mai devreme pentru startul de sâmbătă. Aceasta înseamnă pauze mai scurte și mai mult stres", subliniază directorul Porsche Motorsport. Acest lucru lasă doar patru ore între sfârșitul încălzirii și începutul cursei pentru a finaliza ultimele pregătiri.


Lipsa fanilor
Pentru fanii curselor de motorsport, cea de 24 de ore de la Le Mans este una dintre favorite. În fiecare an, aproximativ un sfert de milion de oameni se adună pe pistă pentru a urmări cursa. O dată pe an, cu această ocazie, capitala departamentului francez Sarthe, cu cei 150.000 de locuitori ai săi, se umple până la refuz. Dar nu și anul acesta: organizatorul, ACO, a interzis accesul spectatorilor la pista de curse. „Fanii ne oferă întotdeauna o motivație uriașă”, spune Pascal Zurlinden. Tribunele mari, de vizavi de boxe, sunt de obicei pline ochi, mai ales la start, sâmbătă, și la sosire, duminică. „Când mă uit, din boxă, la spectatorii de sâmbătă și duminică, văd practic aceleași fețe. Acești fani euforici îmi oferă întotdeauna un plus de energie atunci când ea scade, după 24 de ore. Anul acesta va fi altfel. Totuși, în ciuda restricțiilor, va fi cu siguranță o altă experiență extraordinară pentru spectatorii care privesc de acasă.”

Pre-testul anulat
Pre-testul oficial de o zi, programat cu două săptămâni înainte de cursă este o componentă tradițională a evenimentului de 24 de ore de la Le Mans. Este singura șansă pentru producători, partenerii de anvelope, echipe și piloți să se pregătească pentru surprizele de neegalat ale circuitului de 13,626 de kilometri înainte de cel mai mare clasic al anului. Traseul cursei de 24 de ore este o combinație între circuitul permanent Bugatti și drumuri publice. O astfel de combinație este, practic, unică în peisajul curselor de motorsport. Mai mult, nu există alte posibilități de testare a acestui circuit în afara săptămânii cursei. „Eliminarea pre-testului este o mare provocare”, spune Pascal Zurlinden. „Este pentru prima dată când lansăm ultimul nostru 911 RSR acolo, așa că avem câteva întrebări despre configurație, la care încă nu avem răspuns. Ne-ar fi plăcut să găsim aceste răspunsuri în timpul unui test, astfel încât să putem analiza rezultatele și să ajungem la sesiunile oficiale cât mai bine pregătiți. De asemenea, am fi preferat să verificăm manevrabilitatea anvelopelor în timpul testelor. Acum avem doar sesiunile de antrenament, chiar înainte de cursă, ca să facem toate astea. ”


Programul compact
Cursa de 24 de ore din acest an de la Le Mans se abate de la programul bine stabilit. Sesiunile de antrenament, care în trecut au avut loc alături de calificare, miercuri și joi, sunt acum programate pentru joi (zece ore de antrenament liber plus calificare) și vineri (antrenament liber și hyperpole). „Sesiunile de antrenament mai lungi ne permit o configurare a mașinii și o gestionare a anvelopelor mai extinse”, explică Pascal Zurlinden. „Putem duce la bun sfârșit o mulțime de sarcini, dar în comparație cu testul obișnuit, suntem dezavantajați prin faptul că pauzele nu mai sunt suficiente pentru a efectua o analiză cu adevărat detaliată”. Vinerea de dinaintea începerii cursei a fost întotdeauna ultima șansă pentru piloți și membrii echipei de a se relaxa și de a-și recăpăta suflul înainte de cea mai mare cursă a anului. Așa-numita „Vinere Nebună” era, în mod normal, dedicată fanilor.

Parada piloților dispăruți
În timpul zilei, aceste mașini extrem de puternice rulează prin terenurile de camping și pe străzi pline de fani. Fiecare explozie a eșapamentelor este întâmpinată cu aplauze furtunoase. „Sărbătoarea Le Mans” de vineri înainte de cursă se încheie în mod tradițional cu celebra paradă a piloților prin centrul orașului. Nu și în 2020: spectacolul cu piloții care conduc mașini clasice de la Place des Jacobins la Place de la République a fost anulat. „Este păcat că fanii nu vor mai avea această ocazie, dar nu există altă cale de a evita restricțiile necesare pentru a limita propagarea coronavirusului. Vom încerca să le oferim fanilor noștri pasionați de Le Mans același program captivant și spectaculos prin intermediul canalelor noastre de social media”, spune Zurlinden, explicând planurile Porsche Motorsport.

Polenul
Ochii iritați, rinitele și medicamentele ținute aproape sunt imagini obișnuite în padocul Le Mans din iunie: mulți piloți, membri ai echipei și fani suferă de alergii la polen. Vara, cantitatea de polen din regiunea Sarthe, în care se cultivă cereale, este enormă. „Sunt unul dintre cei afectați”, relatează Zurlinden. „Nu există nicio cale să eviți să iei antihistaminice în iunie, iar medicamentele te obosesc. Și, cu siguranță, nu vrei așa ceva la o cursă de 24 de ore. Așa că nu voi fi singurul care să se bucure că va fi aproape fără alergii la Le Mans, în septembrie. ”

Contact